De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) werd negen jaar geleden geïntroduceerd om het verschil duidelijk te maken tussen zelfstandig ondernemers en werknemer. De wet werd echter amper gehandhaafd vanwege uitvoeringsproblemen. Sinds 1 januari 2025 controleert de Belastingdienst wel weer volledig op schijnzelfstandigheid. Wat betekent dat voor u? Kunt u nog zzp’ers inhuren?
De Belastingdienst kijkt naar verschillende factoren om schijnzelfstandigheid te beoordelen. Een daarvan is inbedding. Voert de zzp’er dezelfde taken uit als andere medewerkers in uw bedrijf? Dan is hij als het ware ingebed in uw bedrijfsactiviteiten. De Belastingdienst kan hem dan beschouwen als een schijnzelfstandige. Valt het werk van de zzp’er niet samen met uw bedrijfsactiviteiten, zoals een schilder die uw kantoor schildert? Dan hoeft u zich over schijnzelfstandigheid geen zorgen te maken.
Profileren als externe
Een ander aandachtspunt voor de Belastingdienst is de manier waarop u de zzp’er behandelt. Een vaste maandelijkse beloning is niet aan de orde, de zzp’er brengt alleen de gewerkte uren in rekening. Moet hij op bepaalde tijden werken of bij werkoverleggen aanwezig zijn? Dan lijkt hij te veel op een werknemer. Dat is ook zo als hij een kerstpakket krijgt en deelneemt aan bedrijfsuitjes. De zzp’er moet zich zo duidelijk mogelijk als externe profileren. Een intern e-mailadres is daarom af te raden. En kijk ook naar zijn LinkedIn profiel. Is het duidelijk dat hij niet bij u in dienst is, maar een opdracht voor u doet of heeft gedaan?
Ondernemersrisico
Het kenmerk van een echte ondernemer is dat hij ondernemersrisico loopt. Als u zijn enige opdrachtgever bent en u hem voortdurend inschakelt, is dat risico er vrijwel niet. Uw zzp’er moet daarom ook andere opdrachtgevers hebben en actief opdrachten binnenhalen. Heeft hij een website waarop hij zijn bedrijf presenteert? En hoe is hij actief op social media? Zijn ondernemersrisico blijkt bijvoorbeeld ook uit de mate waarin hij aansprakelijk gesteld kan worden. Hoe is dat in uw contract vastgelegd? Draagt u het financiële risico als hij fouten maakt? Dan opereert de zzp’er niet volledig zelfstandig.
Welke overeenkomst sluit u?
Om boetes en naheffingen te voorkomen, doet u er goed aan om de samenwerking met een zzp’er vast te leggen in een overeenkomst. U kunt daarvoor gebruikmaken van de keuzehulp van de Rijksoverheid:
Het juiste contract. Is schijnzelfstandigheid niet te voorkomen? Dan kunt u kijken naar alternatieven zoals iemand inhuren als uitzendkracht of op basis van detachering. Of u biedt de zzp’er een arbeidsovereenkomst aan. U kunt dan bijvoorbeeld een flexibel rooster afspreken of bepaalde arbeidsvoorwaarden aanpassen. Zo behoudt de werknemer iets van de flexibiliteit en voordelen die hij als zzp’er had.
Beleid aanpassen bij meer personeel
Zijn er meerdere zzp’ers die bij u in vaste dienst komen? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw personeelsbeleid. Misschien moet u meer doen om ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid te voorkomen en te verzekeren. Misschien moet u beter voorbereid zijn op geschillen met werknemers. Of misschien moet u nadenken over manieren waarop u uw medewerkers kunt binden. Gaat u meer personeel aantrekken, bespreek dan met ons wat dat betekent voor uw risico’s en uw verzekeringen. Neem daarvoor
contact met ons op.
17-03-2025